برندینگ مکانی (Place Branding )برندینگ منطقه جغرافیایی عبارت است ایجاد یک هویت برند، در خصوص یک محل جغرافیایی خاص است. برندینگ مکانی میتواند در خصوص یک مجتمع تجاری Commercial Complex Branding، برندینگ محله Area Branding، برندینگ منطقهای Regional Branding، برندینگ شهری City Branding و یا یک کشور Country Branding باشد.
برندسازی برای مکان، بی شک فرآیندی بسیار
پیچیده خواهد بود. از مسائل بازاریابی وگردشگری منطقه گرفته تا گسترش تجارت
از طریق بهبود وضعیت برندهای موجود در آن مکان، همه این مسائل مورد توجه
در برندسازی مکانهستند و هرآنچه در آن منطقه وجود داشته باشد صد در صد بر
برندسازی آن منطقه تاثیر خواهند گذاشت. ناگفته نماند که تاثیر سرمایه
گذاران در این پروژه نیز بسیار مشخص است.
برندینگ مکان در حقیقت عبارت است از ایجاد یک هویت منحصر به فرد برای یک
محل جغرافیایی با تمرکز بر نقاط متمایز آن منطقه نسبت به مناطق دیگر. برای
آنکه بتوان یک تصویر مناسب از برند یک منطقه ایجاد کرد فرآیندی با توجه به
عوامل زیر وجود خواهد داشت.
به عنوان اولین قدم، صرف وقت لازم توسط مشاوران پروژه برای درک بهتر محیط و اینکه چه چیزی یک منطقه را خاص و منحصر به فرد می کند، ضروری است. صحبت با ذی نفعان اصلی، مطالعه در سایت های مختلف و توجه به نگرش فعلی نسبت به یک منطقه از جمله مباحثی است که در این مرحله انجام می شود و نتایج آن به صورت یک گزارش کامل، در قسمت اولیه پروژه خواد شد.
با م و مشاوره ی افراد متخصص، از طریق برگزاری کارگاه های مختلف می توان در نهایت به نقشه ی هویت منطقه دست پیدا کرد. هویت منطقه برگرفته شده از تصور و دیدگاه ساکنین آن محل و نگرش افراد نسبت به آن مکان است.
زمانی که افرادی خارج از آن منطقه، نام آن مکان را می شنوند، چه تصویری در ذهن آنها نقش می بندد؟ آیا بین هویت طراحی شده و تصویر ذهنی فعلی افراد تفاوت زیادی وجود دارد یا خیر؟ در این مرحله باید تصویری که ما می خواهیم در ذهن افراد به وجود آید را توصیف کنیم و ابعاد رسیدن به آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
مشخص کنید که در ۱۰ سال آینده مکان مورد نظر شما قرار است چه جایگاهی داشته باشد و اینکه چه اقداماتی امروز باید انجام شود تا بتوان به جایگاه مورد نظر در آینده دست پیدا کرد.
استراتژی، تدوین همان راه و روشی است که قرار است به کمک آن به جایگاه تعیین شده دست پیدا کنیم و توجه کاملی به تمامی مراحل قبلی ازجمله هویت، تصویر و چشم انداز خواهد داشت. چرا که استراتژی، متناسب با هر یک از این مراحل تعیین خواهد شد و هرگونه تغییر در مراحل قبلی، استراتژی را نیز تغییر خواهد داد.
درباره این سایت